GoalGain

Tab 10 kg

Tab 10 kg

Introduktion

Tab 10 kg med disse 10 tips, som er et udpluk af min e-bog 60 tips til at tabe 10 kg i en fart og vedligeholde det.

Du kan bruge disse tips til at tabe 10 kg. De er et godt udgangspunkt og en god retningslinje, hvis du vil tabe 10 kg eller mere.

Her er planen til at tabe 10 kg.

1. Inden du starter på en ny diæt

Du bliver nødt til at sikre dig, at du kan forpligte dig til din diæt. Med andre ord så er du nødt til at finde en diætform, som du mener, at du kan gøre til en vane at overholde. Så du skal finde en overkommelig diætform, fx 5:2 diæten som størstedelen af GoalGains kunder netop har formået at gøre til en vane, fordi den er let og overskuelig.

2. Drop undskyldningerne. Du skal jo tabe 10 kg!

Mange mennesker kommer med mange forskellige undskyldninger for ikke at starte på en sund livsstil. Hvis du er overvægtig og dit helbred kunne trænge til en forbedring, så kom nu. Gør nu noget ved det. Det er dit helbred, som det handler om, og du har sikkert en familie, der holder af dig.

3. Indsaml noget information

Hvis du har besluttet dig for at gøre noget ved dit helbred, så indsaml lidt information rundt omkring. Du kan fx lade dig inspirere af GoalGains fightere, der alle sammen har brugt 5:2 diæten samt HIIT træning 2 gange om ugen som fremgangsmåde.
Det kan også være, at der er andre alternativer, der passer til dine behov. Men vær meget opmærksom på, at du finder en løsning, som du ved, at du kan holde. Et godt tip: Gør det overskueligt og så nemt som muligt. Hvem kan fx overholde at veje deres mad af hver eneste dag i et helt liv? Eller træne i fitnesscenter 4 gange om ugen. Måske du er motiveret for bare at komme i gang. Men find noget der er holdbart. Noget du hurtigt bare kan gøre til en vane.

4. Gør dig klart hvorfor du har besluttet dig for at tabe 10 kg

Vi har alle hver vores grund til at gå på diæt. Nogle gør det, fordi de gerne vil forbedre deres sundhedstilstand. Andre fordi at de vil tabe nogle kg, så de måske kan komme ned i den buksestørrelse, som de ønsker. Ligegyldigt, hvilken grund du har, så skal du altid være klar over, hvorfor du vil ændre din livsstil, og hvorfor det er vigtigt for dig. Forbind gerne dit mål med, at du opnår noget godt. Du skal forbinde dit vægttab med noget i fremtiden, som du ønsker dig, og det skal stå stærkt i din bevidsthed. Du skal visualisere. Så bliver det nemmere for dig at holde dig på sporet. (Uddybes i min anden e-bog: Motivation. Daglige vaner til at vedligeholde motivation).

5. Involver dig følelsesmæssigt. At tabe 10 kg kræver følelsesmæssigt engagement.

Positive følelser i forbindelse med at du nu har taget en super god beslutning om at ændre din livsstil, vil gavne dig rigtig meget. Hvis det hele er en sur pligt, så bliver det meget hårdere. Prøv tænk over det. Du ender med at få det, som du gerne vil have. Du når dit mål, og hver dag kommer du et skridt tættere på dit mål. Måden at stimulere dine positive følelser på er ved at se i de retninger, du gerne vil se. Hvis du synes, at du har tabt dig, så kig dig selv i spejlet noget oftere. Bemærk det, bekræft det og føl det. Få andre til at kommentere på det. Gør ting der giver dig de gode følelser i forbindelse med dit mål. Så er chancen for, at du bliver ved langt større. Du kan også tage før- og efterbilleder, eller benytte GoalGains exceludregninger til at få status over din fremgang. Du kan anvende Trello, et gratis program, til også at holde styr på din proces. Hvis det trætter dig, så lad være. Hvis du bliver positiv af det, så gør det. Det er enkelt, men det kræver, at du er opmærksom på, hvordan dine følelser har det i din proces. Følelserne styrer din motivation!

6. Undgå at tænk for meget over din ændring

Når du er begyndt på din diæt og sundere livsstil, så lad være med at tænk for meget over din ændring. Og det sker helt automatisk, hvis du har valgt en metode, der er overskuelig.

7. Vælg din rette diætform og tab 10 kg

Der er et hav af diætprogrammer. Her skal du tænke på, at mange bare vil sælge. Derfor markedsfører de deres diætplaner, som det du gerne vil tro. Og de fordrejer muligvis også sandheden ved at fylde dig med information om, at du skal spise så og så mange vitaminer dagligt osv. Det er ikke nødvendigt.
Ro på. Bare hold dig til den her regel:
Forbrænd mere end du indtager.
Find ud af hvad dit ligevægtsbehov for kalorier er, og så sørg for at spise mindre end det. Om du så vil køre 5:2 diæt, hvor fastedagene kan give dig et underskud på 4000 kcal pr. uge, eller om du generelt bare vil spise mindre, kan du selv bestemme. Men bare hold dig til den enkle og overskuelige metode. Det er i hvert fald GoalGains erfaring med træning af klienter.

8. Positiv bekræftelse og tab 10 kg

Hvis det indimellem bliver hårdt, så bekræft dig selv så meget som muligt. Og luk øjnene og gendan billedet af, hvordan du gerne vil se ud. Visualisering kombineret med stærke positive følelser er den stærkeste kraft. Det er det. Udnyt den. Den er gratis! I øvrigt som nævnt så få evt. andre til at bekræfte dig. Det har vi alle sammen brug for.

9. Få opbakning og tab 10 kg

Det hænger sammen med forrige. Kast dit projekt ud i omgivelserne. Ud i omgivelser som du ved bakker dig op. Det kan være din familie, venner m.m. Det giver dig den her følelse af, at du ikke er alene. At de holder af dig og derfor vil have, at du lykkes, selvom de ikke nødvendigvis er på en diætform selv.

10. Få nok søvn og tab 10 kg

Når du sover repareres din krop, og dit stresshormon cortisol bliver mindre. Dårlig eller nedsat søvn reducerer derimod ikke stresshormonet og kan ligefrem gøre det højere. Cortisol kan give overvægt. For at få en god søvn skal du egentlig bare lade være med at tænke så meget. Nogle siger, at du ikke må se fjernsyn inden osv. Gør det, du mener er rigtigt, men det er sjældent en god ide at sidde op til sent og arbejde på fuld tryk. Kobl af.

Tag et kig i butikken og find bogen: 60 tips til et bedre helbred.

Du kan bruge bogen som et værktøj og som en retningslinje til at tabe 10 kg og vedligeholde dit vægttab.